F/Sgt Vilém Nosek
Sem vložte podnadpis

F/Sgt Vilém Nosek, plukovník in memoriam

*30/1/16, Líně /Plzeň/, †11/6/44 Washington - Sussex - Anglie

Osobní čislo: RAF/787647

Splněný sen

Vilém Nosek je jedním z těch, kteří se po okupaci Československa v roce 1939 vydali bojovat za naši svobodu. Narodil se 30. ledna roku 1916 v obci Líně nedaleko Plzně. O jeho životě jsou dostupné jen kusé informace. I z toho mála je však možné alespoň nastínit jeho životní příběh.

Cesty našich pilotů do zahraničního odboje vedly různými směry. Ať už přes Polsko nebo mnohem delší přes Balkán, Afriku do Francie, respektive Anglie. Mnozí, kteří šli první cestou, ještě mohli zasáhnout do bojů ve Francii. Zde působil na konci roku 1939 a první polovině roku 1940 i Vilém Nosek. Zajímavostí však je, že pozdější pilot slavných letounů Spitfire svou činnost v cizích armádách započal nikoliv jako pilot, ale jako jediný český mechanik u stíhací skupiny Groupe de Chasse II/5. V této době v hodnosti četaře. Jeho hlavním úkolem bylo starat se o letouny Curtiss H-75, jimiž byla tato jednotka na jaře 1940 vyzbrojena.

Snem velmi zkušeného mechanika však bylo stát se pilotem, což se mu nakonec podařilo až mnohem později v Anglii, kam se po pádu Francie přesunul společně s dalšími příslušníky leteckého personálu. Zde byli do řad RAF nadšeně přijímáni českoslovenští letci, kteří si již v předchozích bojích dokázali vydobýt vynikající pověst. Vilém Nosek se přihlásil dobrovolně do pilotního výcviku, po kterém byl zařazen jako stíhací pilot k 312. československé stíhací peruti RAF.

Na půdě Anglie obdržel za své statečné chování při bitvě o Francii 1. července 1941, tehdy již rotmistr Vilém Nosek společně s dalšími pěti členy pozemního personálu Československou, medaili za chrabrost.

Zatímco informací o jeho života není mnoho, o havárii, která si vyžádala jeho život, je známo mnohem více podrobností. Svůj poslední let uskutečnil 11. června 1944. Jednalo se o hlídkový let nad invazním předmostím v Normandii. Tento den se jednou pro vždy zapíše černým písmem do historie československého letectví. V 16.27 minut startovaly společně z letecké základny Tangmere dvě československé perutě - 312. a 313. pod vedením W/Cdr Tomáše Vybírala. Nad vytyčeným prostorem se však zdrželi příliš dlouho kvůli zpožděnému rozkazu k návratu a na zpáteční cestě jim již docházelo palivo. K tomu se ještě přidala nepřízeň počasí, o čemž piloty nikdo neinformoval. Nechvalně známá anglická mlha je donutila letět až při mořské hladině. Někteří piloti obou perutí měli štěstí a v pořádku přistáli na letišti v Appledramu a v Selsey. Poslední se z patroly vracel čtyřčlenný roj 312. perutě ve složení F/Lt Vojtěch Smolík, Sgt Vilém Nosek, F/Lt František Truhlář a F/Sgt Vladimír Soukup. Tato skupina byla z patroly odvolána až v 18.00, tedy celých deset minut po maximálním limitu návratu. Nad pevninou již v tu dobu panovalo krajně nepříznivé počasí - viditelnost pouhých 350 m. Pozemní kontrola je chtěla navést na letiště Ford, jehož plochu však v nastalé mlze vůbec nespatřili. F/Lt Smolík (letící na stroji MK580 - DU-X) havaroval v 19.15 při pokusu o nouzové přistání. Naštěstí vyvázl bez zranění. Jeho číslo - Vilém Nosek - však již takové štěstí neměl. V 18.50 se jeho letoun (MJ840 - DU-L) roztříštil o kopec na pozemku Barnes Farm ve Washingtonu, a to necelých 25 km severně od mateřského letiště Appledram. Letoun narazil na vyvýšeninu a jeho pilot uhořel v rozběsněném ohni.

F/Sgt Vilém Nosek má ve svém rodišti, uprostřed rodné obce malý pomníček se svým jménem. Právě zde se bude 30. 1. 2016 ve 14.00 hodin, tedy v den stého výročí jeho narození, konat malá pietní akce k uctění jeho památky. Akce proběhne za podpory představitelů obce Líně, jmenovitě pana starosty Bc. Michala Gottharta a také místního hasičského sboru.

RAJLICH Jiří, Na nebi sladké Francie: Válečný deník československých letců ve službách francouzského letectva 1939 - 1945, Cheb: Svět křídel, 2008.

RAJLICH Jiří, Na nebi hrdého Albionu (7. část): Válečný deník československých letců ve službách britského letectva 1940, Praha: Ares 1999.